Kolejna kara Prezesa UOKiK za nieuczciwe pokazy

Zaproszenie na spotkanie, gwarancja nagród i rzekome promocje – takie działania podejmowała spółka Swiss-Med, aby zwabiać potencjalnych klientów i oferować im „promocyjne” ceny za produkty. Goście, zaproszeni na debatę „O zdrowym stylu życia” mieli dostać w nagrodę automatyczny ekspres do kawy. Przynajmniej tak wyglądały obietnice zapewniane wcześniej. Jak było na prawdę? W rzeczywistości prezenty, to zwykłe kawiarki za kilkadziesiąt złotych.


Na pokazie nie obyło się bez „wyjątkowych promocji” takich jak zestaw wełnianej pościeli i 5 innych urządzeń: odkurzacza czy maty masującej za 10,5 tys. zł. Produkty te miały okazać się niezwykle przystępną promocją, ponieważ prezentujący zapewniali, że w ich cena kupowania osobno to kwota 45 tys. zł.

– Za nieuczciwe praktyki rynkowe – wprowadzanie konsumentów w błąd, obiecywanie im nieistniejących korzyści – nałożyłem na spółkę Swiss-Med karę finansową w wysokości 1,6 mln zł. Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe  zapowiada Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oprócz nałożenia na Swiss-Med kary ponad 1,6 mln zł (1 654 961 zł) Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk i poinformowanie poszkodowanych konsumentów o decyzji. To kolejna już w ostatnim czasie wysoka kara za pokazy – w lipcu Tomasz Chróstny nałożył na firmę Comfort Med+ sankcje w wysokości ponad 3,5 mln zł.

Porady dla konsumentów

Seniorze, jeśli zostałeś zwabiony na pokaz handlowy i namówiony na zakup prezentowanych produktów, pamiętaj, że możesz w ciągu 14 dni odstąpić od umowy. Wystarczyć, że wyślesz do firmy stosowny formularz, który możesz pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Nie musisz podawać powodu rezygnacji, nie poniesiesz też kosztów – poza opłatą za odesłanie zakupów. Po bezpłatną poradę prawną zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16 albo napisz e-maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl. Pomocą służą też rzecznicy konsumentów, którzy działają w każdym powiecie.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

źródło: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16797