O kampanii

Stop manipulacji, nie daj się oszukać!

W marcu 2018 r. ruszyła pierwsza w Polsce kampania społeczna stawiająca sobie za cel przeciwdziałanie manipulacji sprzedażowej, która odbywa się podczas spotkań i prezentacji w całej Polsce. Ofiarami tej nieetycznej formy sprzedaży są głównie osoby starsze, „zmuszane” do zakupu produktów, których nie potrzebują, na które ich nie stać, po abstrakcyjnej cenie nawet do 50 razy wyższej niż w sklepie. Zmuszanie do podjęcia nieracjonalnej decyzji zakupu odbywa się poprzez znane od lat techniki manipulacyjne. Najpierw seniorzy są zwabiani na zamknięte spotkanie poprzez oferowanie im bezpłatnych badań, porad i gratisowych prezentów. Spotkanie trwa od
dwóch do trzech godzin, a odbywa się w hotelu, uzdrowisku czy domu kultury. Dwie godziny to wystarczający czas, aby spec od psychotechniki (psychologii, manipulacji i technik wywierania wpływu) oderwał swoje ofiary od rzeczywistości, od racjonalnego materialnego świata i doprowadził je do podjęcia nieprzemyślanej, nieopłacalnej decyzji o zakupie produktu. Produktami są najczęściej garnki, masażery, fotele do masażu, wyciskarki do soków, materace, pościele i suplementy diety. Osoby, które nabyły taki towar po nierynkowej cenie, bardzo często na raty,
wpadają w spiralę kredytową. Powoduje to często problemy windykacyjno-komornicze, a także zdrowotne.

Ruszamy z odsieczą
Aby przeciwdziałać tym nieetycznym i skandalicznym praktykom Stowarzyszenie Manko – Głos Seniora rozpoczęło kampanię Stop manipulacji, nie daj się oszukać! Działania zakładają edukację seniorów, ich rodzin, mediów, ale także samorządów i branży hotelowej, na których terenie często odbywają się takie prezentacje.

100 prezentacji i 30 wydarzeń
W ramach działań w tym roku zorganizowaliśmy 6 konferencji prasowych w Krakowie, Katowicach, Bydgoszczy, Poznaniu, Świeciu i Ciechocinku. Przeprowadziliśmy wspólnie 100 szkoleń i warsztatów przeznaczonych dla seniorów mieszkających w małych miejscowościach w pięciu województw – małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego, mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego. Wzięło w nich udział łącznie ponad 3000 seniorów. Nie ograniczaliśmy się jednak tylko do kameralnych spotkań. ,,Stop manipulacji” gościło m.in. na V Ogólnopolskich Senioraliach w Krakowie, Warszawskich Dniach Seniora, Dniu Zdrowia Seniora w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie, X Forum Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Nowym Sączu, XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju, na Targach Seniora w Poznaniu, Targach Seniora w Krakowie, na XVI Samorządowym Forum Kapitału i Finansów w Katowicach, Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, na Dniach Seniora w Lublinie, Kołobrzegu i Opolu, Konferencji „Senior w Rodzinie” w Senacie RP oraz Konferencji „Społeczeństwo Obywatelskie oparte na wartościach” organizowanej przez Narodowy Instytut Wolności w Warszawie.

Seniorzy kręcą spoty
Drugim etapem kampanii był konkurs na scenariusz spotu radiowego i telewizyjnego oraz jego produkcja i emisja w mediach. Wszystko odbyło się w Bartosik Studio w Opolu. Tam nasi ambasadorowie – DJ Wika – Wirginia Szmyt, Stylowa Seniorka – Hanna Piekarska, Babcia w locie – Barbara Maciejewska oraz Maratończyk – Marek Pilch zagrali w spocie, który można zobaczyć i usłyszeć na antenach TVP oraz TVP Kraków, Katowice, Bydgoszcz oraz Polskiego Radia Program Pierwszy i wielu stacjach regionalnych.