Recenzje i opinie o produktach czy usługach publikowane w sieci mają ogromny wpływ na podejmowane przez kupujących decyzje. Nie wszystko, co przeczytamy, musi być jednak zgodne z rzeczywistością. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał firmę z Poznania, która za pieniądze fałszowała tego typu dane.
Sprawa dotyczy Agencji City Damian Trzciński. To już trzecia firma na przestrzeni ostatniego półrocza, która została pociągnięta przez UOKiK do odpowiedzialności za handel preparowanymi opiniami zamieszczanymi w internecie. Jak wskazał prezes Urzędu Tomasz Chróstny, takie działania m.in. „naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji” i są prawnie zakazane.
Ukarana w ostatnim czasie agencjaproponowała nieuczciwym przedsiębiorcom pozyskiwanie pozytywnych opinii i poprawianie niekorzystnych statystyk. Jak ustalono, świadczone przez nią usługi wprowadzały konsumentów w błąd co do produktów, jakości czy renomy opiniowanych firm. Należy zwrócić uwagę, że tworząc i zamieszczając w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze, agencja dawała wynajmującym ją zleceniodawcom możliwość wpływania na ich treść.
Zapoznawanie się z internetowymi opiniami to obok ceny, opisu czy właściwości produktu jeden z najważniejszych i powszechnych czynników wpływających na decyzję o zakupie. Według UOKiK komentarze użytkowników pod uwagę bierze 93 proc. kupujących online.
„Wpływ oceny innych klientów jest istotny w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego nieuczciwi przedsiębiorcy są gotowi zapłacić za pozytywne, chociaż nieprawdziwe recenzje” – tłumaczy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Postępowanie w sprawie Agencji City Damian Trzciński trwało siedem miesięcy. W jego efekcie, za stosowanie nieuczciwych praktyk na firmę nałożona została kara w wysokości 40 000 złotych, a jej właściciel został zobowiązany do poinformowania o tym w serwisach, z których korzystał.
Zdjęcie: Freepik.com